Dato Sri Anwar Ibrahim Didapati Bersalah Dan Dipenjarakan 5 Tahun

Dato Sri Anwar Ibrahim Didapati Bersalah Dan Dipenjarakan 5 Tahun

Mahkamah Tertinggi Malaysia telah mengekalkan hukuman penjara lima tahun bagi Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim daripada tuduhan liwat dalam keputusan yang penuh kontroversi yang akan membunuh cita-cita politik manusia itu serta gerakan yang akan menimbulkan ancaman paling berdaya saing kepada peraturan kerajaan selepas ini.

Anwar, yang telah secara konsisten mengekalkan pertuduhan terhadap orang itu bermotifkan politik, bercakap kepada hakim-hakim dari kandang tertuduh, memberitahu bahawa mereka telah menjadi "rakan kongsi jenayah dalam kes pembunuhan kebebasan kehakiman".

Penghakiman dan hukuman semalam menandakan akhir pahit untuk jangma masa lama berjalan undang-undang untuk Anwar. Bekas Timbalan Perdana Menteri dan penyokongnya menegaskan dakwaan liwat adalah kekeruhan dan direka untuk menjejaskan kerjayanya.

Liwat adalah haram di majoriti Islam Malaysia. Anwar mula dituduh meliwat seorang pembantu politik lelaki pada tahun 2008 tetapi akhirnya dibebaskan daripada pertuduhan itu oleh mahkamah tinggi pada tahun 2012.

Rayuan mahkamah membatalkan keputusan tersebut pada bulan Mac tahun lepas dan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun. Beliau kekal bebas dengan ikat jamin sementara keputusan yang dirayu.

Keputusan semalam persekutuan mahkamah mengekalkan penyabitan - dan hukuman lima tahun - habis lepas Anwar rayuan. Beliau akan pergi ke penjara serta-merta.

Menangani panel lima hakim, Anwar berkata: "Anda telah menjadi rakan kongsi dalam jenayah dalam kes pembunuhan kebebasan kehakiman," mendorong hakim untuk bangun dan berjalan keluar dari bilik itu, dengan salah seorang daripada mereka berkata: "Saya tidak perlukan mendengar semua ini. "

Anwar terus bercakap dari kandang tertuduh. "Allah menjadi saksi saya. Saya berjanji bahawa saya tidak akan disenyapkan. Saya akan berjuang untuk kebebasan dan keadilan. Saya tidak akan menyerah diri. "

Ucapan beliau datang dalam apa yang dikenali sebagai pengurangan prosiding di mana kedua-dua pihak diberi peluang untuk berucap di hadapan hakim memutuskan hukuman penjara.

"Saya mengekalkan bahawa saya tidak bersalah. Ini kerana tuduhan saya adalah satu rekaan semata datang dari konspirasi politik untuk menghentikan kerjaya politik saya, "kata Anwar.

Terdahulu, Hakim Arifin Zakat, yang membacakan keputusan itu, berkata terdapat "bukti yang amat menggalakkan" bahawa Anwar meliwat pembantunya dan oleh itu mahkamah telah menegakkan hukuman lima tahun yang dikenakan oleh mahkamah rayuan pada tahun lepas.

Anwar adalah bintang yang semakin meningkat politik Malaysia pada pertengahan tahun 1990-an sebelum dia jatuh keluar dengan Perdana Menteri ketika itu Mahathir Mohamad.

Sejak itu bekas Timbalan Perdana Menteri itu telah dilanda masalah undang-undang dan menghabiskan beberapa tahun di penjara selepas didapati bersalah atas rasuah dan tuduhan liwat sebelum ini.

Tetapi Anwar yang berkarisma, yang mengetuai pakatan pembangkang tiga parti, kekal menjadi ancaman terbesar kepada pertubuhan politik Malaysia.

Keuntungan pembangkang pada pilihan raya umum 2013 yang dibangkitkan kemungkinan cabaran tulen dengan campuran Barisan Nasional yang memerintah Malaysia sejak 1957.

Penolakan rayuan Anwar dijangka mencetuskan protes di seluruh negara, walaupun manusia itu sendiri telah membuat rayuan untuk bertenang kepada para penyokongnya.

Keputusan ini muncul untuk membatalkan penyertaan lelaki yang berusia 67 tahun dari jawatan politik dan bertanding pilihan raya akan datang, yang perlu diadakan menjelang 2018.

Gooi Hsiao Leung, Ahli Parlimen dalam Parti Keadilan Rakyat, memberitahu mood di kalangan penyokong Anwar di mahkamah itu merupakan satu daripada yang membantah dengan keputusan itu.

"Kami amat kecewa. Keluarganya adalah yang terutamanya terkejut, terutama isterinya, dan anak-anak dan cucu-cucunya, yang berada di mahkamah. Mereka menangis pada keputusan itu.

"Berdasarkan keterangan dan kes itu dibentangkan, kami berharap sangat kuat kes itu akan membuat keputusan yang memihak Anwar. Terdapat banyak lubang dan tidak konsisten dan keraguan dari awal-awal lagi kes ini. "

Gooi berkata bekas pembantunya itu yang mendakwa dia telah diliwat oleh Anwar telah bertemu dengan ahli-ahli politik kanan kerajaan, dan pegawai-pegawai polis, pada hari-hari sebelum membuat aduannya.

"Hanya pada itu sahaja terdapat kecurigaan serius mengenai kes ini. Dari awal ini telah menjadi kes bermotifkan politik. Selama bertahun-tahun adalah diharapkan badan kehakiman di negara ini akan dilihat sebagai bebas. Ini mencerminkan sangat negatif untuk Malaysia. "

Phil Robertson, jurucakap Asia untuk Human Rights Watch, menyifatkan keputusan mahkamah itu sebagai "persendaan".

"Kerajaan Perdana Menteri Najib Razak telah berterusan dalam pendakwaan bermotifkan politik ke atas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dengan mengorbankan kebebasan demokrasi dan hak kepada bukan diskriminasi dan privasi untuk semua rakyat Malaysia," katanya dari Kuala Lumpur.

"Membenarkan persendaan ini keadilan untuk berdiri akan melemahkan lagi menghormati hak asasi dan demokrasi di Malaysia."

Kerajaan Razak telah menolak sebarang cadangan daripada campur tangan dalam kes itu, berkata Malaysia mempunyai sistem kehakiman yang bebas dan politik tidak memainkan bahagian dalam keputusan mahkamah.

Selepas keputusan itu jurucakap kerajaan Malaysia berkata hakim mencapai keputusan mereka hanya selepas menimbangkan semua bukti yang "dalam keadaan yang seimbang dan objektif".

"Malaysia mempunyai sistem kehakiman yang bebas dan terdapat banyak arahan terhadap tokoh-tokoh kanan kerajaan."

Jurucakap itu berkata pertuduhan terhadap Anwar telah dibawa oleh individu persendirian - pekerja Anwar dan pembantu peribadi - bukan oleh kerajaan. "Oleh kerana mangsa serangan serius dia mempunyai hak untuk mempunyai kesnya didengar di mahkamah.

"Dalam kes ini, proses lengkap dan komprehensif telah diikuti selama bertahun-tahun. Proses itu kini lengkap dan kami menyeru kepada semua pihak yang terlibat untuk menghormati proses undang-undang dan penghakiman. "

Polis menggesa penyokong Anwar untuk terus tenang dan mengekalkan keselamatan di mahkamah telah diperketatkan. Tahun lepas dia merayu kepada penyokong menolak keganasan.

Memenjarakan Anwar boleh menandakan perpecahan pakatan tiga parti dipimpinnya. Ia lumpuh dengan perbalahan dalaman dan mesyuarat pada hari Ahad untuk menyelesaikan perbezaan dan mencari pengganti yang mungkin untuk Anwar adalah tidak meyakinkan.

0 Response to " Dato Sri Anwar Ibrahim Didapati Bersalah Dan Dipenjarakan 5 Tahun"

Post a Comment